torsdag 31 mars 2011

En dag på waldorfförskolan...

Jag har förmånen att arbeta på den finaste arbetsplatsen man kan tänka sig i en stor villa vid sjön Magelugnen.
Utsikten är så vacker att jag brukar inte gå in i huset, förrän jag har betraktat vattnets speglingar och naturen. På det sättet förbereder jag mig för dagen i mitt inre.
Dessa värdefulla minuter hjälper mig att samla mig, släppa vardagsbekymmer, se fram emot det okända och först och främst möta barnen och föräldrar med nytt glädje.

7.30 anländer de första barnen. Jag brukar förbereda mig för det som händer för dagen, ex: målning, bivax modellering, bak, tovning, dockspel...
Under tiden sätter barnen igång med sin lek. Ibland sitter de och småpratar en stund, om småbarnen kommer först, springer de oftast några varv och letar efter gårdagens leksaker och sysselsätter sig med sin lek direkt. 
De större brukar diskutera och planera en lång stund innan de kan enas om en lek som passar alla. 

7.30 - 8.30 anländer de flesta av barnen med sina föräldrar, jag hinner växla några ord med dem. 
Jag förvånas så ofta över det, hur mycket dessa meningar betyder både för barnet och för oss vuxna.
Det kan hända saker på vägen till lekskolan och för mig är dessa korta samtal kan ge vägledande motiv i mötet med barnen.
Vid känsliga samtal som behöver tas hand om direkt, kan vi hitta en annan form som passar för stunden.
Jag upplever att vuxenvärldens gemensamma "kraftansträngning" kan barnen tydligt uppfatta.
Hälsningen i dörröppningen ger en "tröskelupplevelse".
De flesta barnen brukar vinka till sina föräldrar även i fönstret. Det märks så tydligt att en övergång sker i flera steg.
När jag betraktar barnen på morgonen tänker jag ibland hur mycket glädje våra förskolebarn kan sprida runt omkring sig!
När jag ser deras glittrande ögon, försvinner mina vardagliga bekymmer direkt.

7.30 - 9.30 Fri lek. De barnen som har kommit tidigt på morgonen och de som kommer senare skapar nya lekmiljöer. Nästan varje dag bygger barnen en kolja med skynken och med hjälp av en ställning. Allt kan förvandlas i rummet, alla möbler och leksaker vi har, får barnen ta tillvara i sin lek. 
Vi har några grundläggande regler: -  Man får inte störa varandras lek. Man får tala med varandra med en vanlig samtalston. Turas om leksaker vid behov. 
Lekstundens intensitet varierar från dag till dag. 
Vissa dagar sprider sig lekglädjen till varandra i en så stor omfattning, att nästan alla leker med varandra. Ibland känns det som om tiden står till! 
Man måste tänka på det att dessa stunder uppstår oftast vid lekstundens slut. Lekens förspel kan ta nästan en timme ibland, speciellt om andra barn droppar in och kommer med nya idéer.

9.30 - 9. 45: Plocka undan stund.  Jag vet att hemma kan detta ta mycket längre tid, men på förskolan går alla praktiska saker (oftast) mycket smidigare. 
Jag har 10 barn i min barngrupp och 6 barn som är 6-7 år gamla. De stora har gått hos mig oftast från småbarnsåldern och vet precis vad som gäller. Att plocka undan kan vara lika roligt som själva leken!
Barnen sorterar kastanjer, pinnar, skynken behöver vikas, band behöver rullas, dockkläder sättas på...

9.45 - 10.00: Fruktstund. Vi brukar sitta i en ring och skicka hälsningar till de barnen som inte är på lekskolan. Vi hinner småprata och räkna på olika språk. För tillfället har vi 4 olika språk att tillgå.
Efter fruktstunden brukar lilla musen komma och hälsa på och man kan dela med sig av sin äppelbit ibland.

10.00- 10.20: Samling. Rörelselekar, sånger och verser som har anknytning till årstiden brukar vi ta.
Det uppstår mycket dans och lekglädje i stunden.

10.20 - 10.40 - 11.00: Beroende på väderleken kan det variera hur mycket tid behövs för påklädningen.
Jag hjälper barnen med det de inte klarar av och låter de anstränga sig med att sätta på kläderna själva i så hög grad det bara går. Det kan ta tid!
Uttalanden som, att skynda oss... brukar jag medvetet undvika, eftersom barnen hör det så ofta. 
Hos mig får påklädningen ta tid! I värsta fall hinner man inte vara ute så länge.

10.20 - 11.30-45: Utelek. Vi har en fin skogsparti med berg som bjuder på övandet av grovmotoriken. En stor sandlåda och många träd och buskar att gömma sig bakom. 
Stora stubbar kan förvandlas till bil, rymdraket och båt...
De stora barnen har möjlighet att klättra på träden, på den stora stenen, och på berget...

11.45-12.00: Kommer vi in och förbereder oss för lunch. Avklädning, toabesök osv...
De som är klara tar fram sina fårskinn och lägger ut den på var sin plats och vi samlas sedan igen.
Innan maten hinner vi leka beröringslekar.

12.00-12. 45: Mat. Vi njuter av maten en lång stund, se maten på waldorfförskolan...

12.45 -  13.00: Förberedelse för vila och sagostund. Sagan berättar jag 4 dagar i rad och på den sista dagen i veckan gör jag dockspel av samma saga.

13.00 - 13.20-30: Vila  Stora och småbarn vilar på sina fårskinn. Även de allra största barnen klarar ev  20 minuter vila. De hinner bearbeta intryck, slappnar av en stund.

13.30 - 14.00 Ritstund, de små sover under tiden.

14.00 Samlas vi och tackar för dagen, sedan äter vi mellanmål.

14.00-14.15: Mellanmål

14.15-14.30: Påklädning

14.30 - 15.00 Ute lek.
15.00 - Några av barnen hämtas och några lämnar jag över till en eftermiddagsfröken. 
Min arbetsdag i barngruppen är slut.
Vissa dagar är så intensiva, att jag glömmer bort tiden.
Reflektioner, anteckningar, telefonsamtal, tillverkning av födelsedagspresenter, förberedelse till föräldrasamtal, föräldramöte, pedagogiskt planering, kollegium är andra ingredienser som kan fylla ut min arbetstid under veckans lopp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar