söndag 13 mars 2011

Mina motiv till bloggen

Min blogg är tänkt att användas av föräldrar som vill få inblick i händelser som pågår på en waldorfförskola och för föräldrar som vill ställa frågor kring barnuppfostran.


Mina motiv till bloggen:


*Hur kan föräldraskapet med enkla förändringar och med en medveten pedagogisk hållning förändras och upplevas på ett nytt sätt?

*Hur kan jag bidra med att utifrån waldorfpedagogikens grundtankar stödja föräldrar och att hjälpa till förståelsen av barnets, barnens riktiga behov?
                                              
Jag hoppas att mina livserfarenheter och egna misstag och även min yrkesroll som waldorfförskollärare kan ge den nödvändiga kompetensen för att inspirera andra i sitt föräldraskap.

Jag är fyrabarnsmor och har varit förskollärare i mer än 20 år och inte ens med dessa kvalifikationer kan jag påstå att jag kan ge svar på alla frågor som föräldrarna ställer, eftersom varje barn är unik och varje situation som uppstår mellan barn och förälder är specifik.
Men jag ska göra mitt bästa!
En viss osäkerhet känner jag även för mina språkliga kunskaper, eftersom jag behärskar inte det svenska språket som modersmål. Jag är född och uppvuxen i Ungern, men förhoppningsvis kan det hjälpa mig att ge råd kring olika frågor som gäller vid kulturella skillnader, flerspråkighet, svårigheter som kan uppstå vid kulturförändringar, förhållningssätt osv...

Så, jag uppmanar bloggens läsare att vara ödmjuka och tålmodiga då de läser mina felskrivelser!

För inte så länge sedan har jag fått ett litet barnbarn och i samtalet med barnets föräldrar förstår jag allt mer att dagens barn har helt andra förutsättningar i sin uppväxt, än mina egna barn har haft.
Olika parametrar som påverkar barnets miljö bör man ta hänsyn till om man ger råd till dagens föräldrar. Waldorfpedagogiken uppfattas av många som en föråldrad och gammaldags pedagogik som inte kan tilltala nutidsmänniskor.

Mina inlägg är även tänkta att användas av föräldrar som har frågor kring waldorfpedagogiken allmänt och av föräldrar som funderar kring skillnader mellan olika pedagogiska inriktningar.
Som fortsättning på texten se rubriken: Waldorf i tiden (Är waldorfpedagogik tidsenlig?)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar