söndag 13 mars 2011

Årstidbordets betydelse på waldorfförskolan

Årstidsbordets betydelse på waldorfförskolan


Årstidsbordet har en central plats i rummet och det återger en bild av naturen och även ett samklang mellan växter, mineraler, djur och människa.

 Barnen brukar ofta titta på det på morgonen, när de kommer eller när de har "lekt av sig" och när de upptäcker att någon förändring har skett. Ibland samlas flera barn runt det och ibland gömmer de sig under det.
Figurerna, växterna kan ha samband med sagor som jag berättar om och jag försöker återskapa färgstämningen som lever i naturen med olika sidentyger.
Dessa färgstämningar skapar oftast ett hölje kring bilden som ger fina sinnesförnimmelser för barnen.

Vi följer inte bara årstidens färger utan bilden kan successivt förvandlas i samband med utformandet av olika högtider.
Tex. Innan Mikaeli festen brukar jag bygga slottet med prinsessan och senare lägger sig draken framför slottet. Några dagar senare visar sig Riddare Göran på sin häst.
Under adventtiden läggar jag fram enbart stenar, kristaller, kvistar. Jag bygger upp landskapet med en stenväg.
Sedan kommer fåren och lammen med herdarna.
Till slut Maria och Josef med åsnan.
Vid påsk har vår höna (hönan är tovad) en central roll, ju närmare vi kommer till påsk börjar hönan värpa ägg. Varje dag rusar barnen dit för att räkna äggen, och se om äggen börjar spricka?
När jag märker att barnen tittar på årstidsbordet tänker jag ibland på de barn, som inte kan uppleva något hörn i sitt tillvaro, som inte är under pågående förändring. 
Barn som sällan kan vila sina ögon på någonting som är bestående vacker. Jag anser det så viktigt att kunna se det bestående, betrakta det med ögat och bära med sig i minnet.

Då jag fick min första barngrupp på waldorfförskolan gjorde jag alltid årstidsbordet, när barnen inte såg det, för att överraska de. Allt eftersom insåg jag att det är roligare för barnen att vara deltagande i utformandet av bilden, och numera ställer jag allt i sin ordning i barnens närvaro.
Jag blir så glad då jag ser deras ögon glimma, om de får hjälpa till att hålla i kristallen, se de hur nyfikna de väntar på vilken sidentyg jag kommer att stryka, hur allting förändras. 
Dessa stunder och själva bilden ger en direkt motverkan till dagens stressade miljöer.

Ni föräldrar kan också hitta en plats i ert hem, där barnen kan samla sina glittrande stenar, blommor som de har plockat i skogen eller en favorit docka som hör till en saga. 

Bildmaterialet kommer sedan....








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar