onsdag 20 april 2011

Inlärning och kunskapsorientering på waldorfförskolan

Ett kort citat ur den nya läroplanen: " En reflekterande pedagog med ett vetenskapligt förhållningssätt omprövar kontinuerligt sina beprövade erfarenheter för att därigenom åstadkomma en praktik där det dagliga arbetet ständigt är i utveckling"

Vissa delar i den nya läroplanen lägger stort fokus på kunskapsinhämtning och på ett naturvetenskapligt förhållningssätt.
Som förskollärare på en waldorfförskola spetsar man sina öron vid sådana formuleringar länge och väl.

"Vilka förväntningar skall jag uppfylla gentemot myndigheter och gentemot föräldrar som väljer våra förskolor för sin speciella särart? Vart står jag i mitt förhållande till barnets uppfostran?" - undrar jag ibland.

Jag lägger stort fokus på min förebildliga hållning, på min självuppfostran och för att försöka nå fram optimalt till varje barns olika personligheter och att sammanfoga dessa i min barngrupp.
Den viktigaste uppgiften jag har som förskollärare är att skapa gemenskap mellan barnen, där alla barns optimala utveckling skall jag ha i fokus.

Kunskapsinhämtningen på förskolan bör ske genom lek - erfarenheten.
Leken ger grunden för barnets lustfyllda skapande som i senare levnadsstadier kan utvecklas till kreativa krafter. Vi vill inte "pressa in" barnen i skolmässiga metoder eller lära de skolmässigt.
Kan leken motsvara läroplanens krav angående kunskapsinlärning? 
Kan den lägga grunden för ett "utforskande förhållnings och arbetssätt"? 
Jag anser det, att det gör! 
Samma dag vi börjar tvivla på förskolebarns lekbehov och dess möjligheter till utveckling och lärande, tappar vi kärnan på vårt arbete!

Den dagliga fria lekstunden ger utrymme för att alla barnen kan utvecklas med i sin:

* Kropps och rörelsekompetens
* Sinnes och varseblivningkompetens
* Real-kompetens
* Språkkompetens
* Fantasi och kreativitetskompetens
* Social kompetens
* Motivations och koncentrationskompetens
* Etisk - moralisk kompetens ( kompetens till värderingar)
* En dynamisk klar och självständig kompetens (uppgifterna är hämtade ur boken: Barndomen - hälsans källa av Michaela Glöckler)

Jag tog på allvar det angivna citatet: "en reflekterande pedagog med vetenskapligt förhållningssätt"  och försökte hitta vetenskaplig stöd för mitt påstående, att leken skulle vara en grundläggande och den viktigaste kunskapsinhämtningen för förskolebarn.
Dels hittade jag stöd i Matti Bergsströms hjärnforskning, dels i kvantfysikens och kvantmekanikens område.
Matti Bergström är en internationellt erkänd professor.
Så skriver han i en debattartikel:

"Barn måste få vara barn. Leva i sin fantasi, skapa världar till vilka vuxna och vuxnas krav inte har tillträde. Barnet - barnhjärnan måste ha rätt att utvecklas utifrån sina egna förutsättningar."
"Det finns all anledning till att vara kritisk mot en skolpolitik som har som mål att pressa allt yngre barn till ett allt större informationstryck. Den senaste iden, att ålägga även de minsta förskolebarnen kunskapskrav, är ett våldförande på barnhjärnan och dess viktigaste funktioner."


Ur boken: De dansande Wu Li-mästarna (en översikt över den nya fysiken) av Gary Zukav

"En mästare lär ut det väsentliga. När det väsentliga har blivit förstått lär han ut vad som behövs för att vidga förståelsen. Wu Li- mästaren talar inte om gravitation förrän den studerande står förundrad inför ett blomblad och säger: Så konstigt! jag släpper två stenar samtidigt, en lätt och en tung och båda slår i marken samtidigt!" Han talar inte om matematik förrän den studerande säger: Det måste finnas ett sätt att uttrycka det här enklare."

Är leken "en beprövad erfarenhet" eller ett "forskningsfält" för våra förskolebarn?

Om man tittar på barnens lek och iakttar denna ständigt pågående förvandling blir man häpen över deras uppfinningsrikedom och slås med vördnad inför den stora uppgiften att vara uppfostrare just till dessa barn.

De kommer att bli framtidens medborgare med nya initiativkrafter, med nya idéer som kommer att staka ut nya upptäckter om världen och om oss människor.
Lekande barn, leken i sig bär ett framtidssegment och öppnar ett fönster i en kort inblick in i  framtiden.

1 kommentar:

  1. Jätte bra intiativ. Följer gärna bloggen men förstår bara inte hur man gör. Annars superbra att få läsa mer om Waldorf här. Vilken skola arbetar du på?

    SvaraRadera