söndag 7 oktober 2012

Tystnadens orsak - hotet mot waldorfrörelsen

Kära Läsare!

Det är så mycket annat som händer i waldorf-världen, att jag inte har haft tid att ägna mig åt min blogg. Än så länge har jag bara två följare, så jag ber er, att ha överseende med min tystnad.

Följande saker har hänt på senare tid: Ansvariga politiker på Utbildningsdepartementet har beslutat i april, att inte ge utvecklingsbidrag till waldorflärarhögskolan, WLH.
Jag har varit engagerad i, att samla in namnunderskrifter, att tala med politiker och att organisera två demonstrationer på Mynttorget.

Orsaken till beslutet, och andra synpunkter kan ni läsa på: facebook : "Stoppa nedläggningen av waldorflärarhögskolan."
Idag då allt fler föräldrar ger uttryck för sin oro över waldorfpedagogikens framtid i Sverige, kan man  även hitta många andras kommentarer, vilka är inte alls är nöjda med waldorfpedagogiken och med utbildningens nivå.

Hur kan vi bemöta dessa synpunkter, på ett konstruktivt sätt kan jag inte gå in på just nu.

En sak är säker, alla människor har rätt i ett demokratiskt samhälle, att uttrycka sina synpunkter på olika sätt, alla människor har rätt att väja skola, förskola för sina barn. 
Jag vill inte förespråka för waldorfpedagogiken, jag vill bara hitta ett sätt att förmedla mina erfarenheter kring dess betydelse i mitt liv och försöka betrakta den dels genom mina egna barns utveckling, dels i mitt dagliga arbete med förskolebarn.
Det som oroar mig mest just nu, att den pedagogiska mångfalden börjar försvinna och multinationella bolag agerar på marknaden, då våra barns framtida utveckling borde vara i fokus, utan partitillhörighet och utan vinstintresse.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar