– Inför jul är intresset stort att få hjälp med sådant som kan minska julstressen. Det förstärker trenden inom handeln att även erbjuda olika typer av tjänster tillsammans med varorna, säger Lisa Burden, handelsutvecklare på Svenska Handel.
Några som snappat upp trenden är nystartade Dinjulgran.se där kunderna kan nätshoppa en gran för att sedan få den hemkörd, inburen och tillhuggen.
– Vi vill ge en helhetslösning så att kunderna ska slippa stå i kylan, försöka ordna transport och klippa till granen själv, säger Sebastian Scaparro, grundare av Dinjulgran.se.

Stressdoktorn Tomas Danielsson är ”bekymrad, men inte förvånad” över utvecklingen:
– Det är en varningsklocka när vi har ett så pass högt tempo att vi inte orkar upprätthålla traditioner från barndomen som vi vill ha kvar, säger Danielsson. Mitt råd är att ta det här som en varningssignal, tagga ner och försöka göra en enklare jul. Tro inte att catering löser dina problem.

Den första tanken jag fick då jag läste artikeln var, vad betyder advent för dessa människor?
Finns det barn som växer upp i dessa sönderstressade familjer?
Förmodligen finns det många barn vars tillvaro kretsar kring föräldrarnas tidspress och vars inrutade veckoprogram lämnar ingen utrymme för eftertanke, utan snurrar runt i ett ekkorhjul.
Vad betyder advent för oss nutidsmänniskor? 
Jag tror inte längre att den bär samma innebörd som förr i tiden: "förväntans tid"... Den tiden är över vi är alltid på väg och vågar knappast stanna upp. 
Adventsbudskapet ersätts ofta med shoppingrunda, julfester på företaget, i bekantskapskretsen, juletiden sätter vår tålamod på prov i många hänseenden.

Här kommer en övning inför julen:
Blunda och föreställ dig att du krymper till barnets storlek. 
Öppna ögonen och se världen där allting är stort och nästan oförutsägbart, allt du gör leds av några vuxnas påtvingade tankar, uppmaningar och måsten...
- "Skynda dig för snart börjar julkalendern...skynda dig vi måste hinna med bussen...skynda dig jag måste på ett viktigt möte, ser du inte att jag har bråttom??? 
-"Ställ inte till med scener nu, jag har inte tid med det här småtjafset!"
-"Jag skall, jag skall, jag skall..."
Vad kommer härnäst det är precis det du aldrig vet, för all din tid och tillvaro bestäms och styrs av din omgivning, du har ingenting att säga till om saker och ting, du skall finna dig i situationen och lyda snällt!

  Det är ingen som frågar: "Hur mår du lilla vän?"

NU! Kan du blunda igen och trolla dig tillbaka till verkligheten, till vuxenvärlden. Det är nu du har möjligheter till att ändra dig själv!

Det finns några magiska ord som jag uttalar nästan aldrig på förskolan och det är att: " Vi skall skynda oss...."
Dels för att barnen hör denna uppmaning så ofta, dels för att jag vill erbjuda en stressfri miljö.
Det förekommer stunder då mitt tålamod sätts på prov, vid påklädningen, då några barn vägrar att sätta på sig kläderna, vill inte ha hjälp, fast de inte gör något... I dessa stunder låter jag barnet klä på sig självt i den mån det kan eller vill och går ut på gården med dem barnen som är klara. 
Sedan får jag hjälp av min kollega och kommer tillbaka för att det ska också gå ut.
Jag anser det som en viktig pedagogisk uppgift att kunna ge tid till dessa barn.
Min gladaste stund är då jag ser hur de försjunker i sin lek på förmiddagarna, hur de försvinner in i en magisk tillvaro där tiden står still. 

Dagen innan julafton har jag en stor önskan till alla barnfamiljer: 
Låt barnen bestämma över sin egen tid! Låt de få slippa att bli avbrutna i sin lekstund! 
Ge en gåva till de: GE TID TILL DITT, DINA BARN!
För en gångs skull låt det hjälpa till med disken, med matlagningen, bakningen vad det nu kan vara. Skapa en stressfri julstämning! Sätt på julmusiken och låt det förhöja stämningen i ditt hem!

God Jul önskar jag till mina läsare!